De Reform Metron P48 RC – de revolutionaire werktuigdrager

Met de Metron P48 RC presenteert REFORM een revolutionaire innovatie. De radiografisch bestuurde hybride werktuigdrager heeft een aantal functies die nog nooit eerder in deze vorm in een voertuig zijn gecombineerd. De Reform Metron P48 RC is het voertuig voor veelzijdig gebruik in de groenvoorziening.

De Metron P48 RC is de eerste radiografisch bestuurde werktuigdrager met een echte hybride aandrijving. Het voertuigconcept is voorzien van een Kubota-benzinemotor met 48 pk, een generator die rechtstreeks het vliegwiel aandrijft, 4 elektrische wielmotoren en een accupakket. De Metron P48 RC heeft een fronthef met aftakas en optionele hefinrichting achter. Daarnaast is er een montageplaat op het voertuig.

Het Metron aandrijvingsconcept

In de REFORM Metron P48 RC drijft de benzinemotor de generator aan, die de energie levert aan het accupakket en de 4 elektrische wielmotoren. De generator zorgt ook voor een directe aandrijving van de mechanische front aftakas. De Metron kan daarom nagenoeg alle functies mechanisch bedienen zonder tussenkomst van een hydrauliek voorziening. Deze aandrijving garandeert een zeer efficiënte werking met aanzienlijk minder vermogensverliezen dan de conventionele hydraulische aandrijvingen. Hydraulische componenten zijn in de Metron P48 RC volledig verdwenen. Zowel de stuurcilinders als de hefcilinders zijn uitgerust met elektrische servomotoren in plaats van hydraulische cilinders. Het risico van olieverlies is daarmee dus verleden tijd. Bovendien is de efficiëntie van de elektrische componenten aanzienlijk hoger dan bij vergelijkbare hydraulische aandrijvingen.

De Metron vergroot je zicht

De Reform Metron wordt bediend via een krachtige, ergonomische radiografische afstandsbediening met geïntegreerd kleurendisplay. Het 4.3 “scherm kan niet alleen de huidige status van het voertuig controleren, het geeft ook de laadstatus van de batterij en andere belangrijke informatie weer. Optioneel kan er een camera ook op de Metron worden gemonteerd. De beelden van de camera wordt vervolgens weergegeven op het scherm van de radiografische afstandsbediening. Indien nodig kan de machinist een overzicht krijgen van de werksituatie met de camera, terwijl hij het terrein zelf moeilijk kan overzien. Het bereik van de radiografische afstandsbediening is maximaal 400 meter.

De Metron toepassingsgebieden

Dankzij de hybride aandrijving kan de Metron P 48 RC emissievrij, zuiver elektrisch werken. Als er meer vermogen nodig is, kan de benzinemotor snel en eenvoudig worden ingeschakeld.

De aandrijving via de elektrische wielmotoren wordt overgebracht op 4 wielen van gelijke grootte. In overeenstemming met het REFORM-succesprincipe, bieden de permanente vierwielaandrijving, het chassis met centrale verbinding, het lage zwaartepunt en 5 verschillende besturingsmogelijkheden de beste prestaties om op hellingen te werken. De 4 wielen zorgen voor de beste bodemdruk en bescherming van de grond. Vooral bij het keren op een helling wordt de ondergrond niet beschadigd.

Maar de Metron P48 RC toont niet alleen zijn sterke punten op hellingen. Dankzij de standaard Cat I-hefinrichting en de mechanische hybride PTO kunnen alle gangbare werktuigen worden gebruikt. Verschillende aanbouwdelen zoals klepelmaaiers, cirkelmaaiers, sneeuwblazers, sneeuwploegen, bezems en nog veel meer kunnen eenvoudig worden gemonteerd. Met zijn compacte afmetingen en zijn eigen gewicht van ca. 1.000 kg, is de Metron makkelijk in omgang, eenvoudig te vervoeren en mee te werken in krappe situaties.

De Metron is dus een flexibele en universeel toepasbare werktuigdrager die gemaakt is om 365 dagen per jaar mee te werken. Dankzij de afstandsbediening hoeft de Metron machinist nooit in een gevaarlijke situatie te komen en kan het voertuig vanaf een beschermde locatie worden bestuurd en gecontroleerd.

5 redenen om voor een REFORM Metron P48 RC te kiezen:

  • Het is de enige volwaardige, radiografisch bestuurde hybride werktuigdrager;
  • Werkt zowel puur elektrisch als met een hybride aandrijving;
  • Met de 4 even grote wielen bedwingt de Metron de steilste hellingen en stuurt eenvoudig op elk oppervlak;
  • Heeft een mechanische hybride front aftakas, die maximale prestaties garandeert;
  • Kan op vele manieren 365 dagen per jaar worden gebruikt

Met de Metron P48 RC biedt REFORM een innovatief, nieuw voertuigconcept, dat indruk maakt door zijn veelzijdigheid.

De hybride aandrijving combineert de voordelen van een elektrische aandrijving met de mogelijkheid om langdurig zonder krachtverlies te werken.

Wim van Breda BV verwacht in het voorjaar van 2019 in Nederland de eerste demonstraties te kunnen geven, waarna in medio het derde kwartaal van 2019 de eerste productieversies uitgeleverd worden.

Reform Metron